Hyresgäster

Kragenäs tar i första hand emot svenska och utländska scoutkårer eller grupper på våra lägerängar och i Pannbergsstugan. I mån av plats välkomnar vi också andra organisationer som bedriver verksamhet som är förenlig med scoutings idé.

Period och deltagare

Gruppen väljer själv datum för ankomst och avresa förutom under Kragenäs serviceläger då fasta dagar för ankomst och avresa gäller.

Vid eget läger har gruppen tillgång till området från 12.00 dagen för ankomst och ska ha lämnat området 12.00 på avresedagen. Glöm inte anmäla även de deltagare som kommer med material om de önskar komma dagen innan.  Under Kragenäs serviceläger gäller speciella tider för inryckning och materialtransporter.

Gruppen bokar ett preliminärt antal deltagare som ej är bindande. I samband med bokningen reserverar Kragenäs plats för gruppens angivna antal + 10%.

Gruppen gör en definitiv bokning med en komplett deltagarlista samt ankomst och avresa för varje person. Definitivt antal deltagare är bindande, avgiften justeras inte vid eventuella avbokningar. Gruppen kan byta ut enskilda deltagare. Tillkommande deltagare kan efteranmälas i mån av plats mot en extra avgift.

Vid serviceperioder ska definitivbokningen också innehålla specialkost samt eventuell programbokning.

Vid incheckning ska gruppen lämna en justerad deltagarlista. Denna lämnas elektroniskt i samband med ankomst.

Ekonomi

Vid preliminärbokning betalas en bokningsavgift på 1000 kr för att bekräfta bokningen.

Vid definitiv bokning betalas 100% av avgiften för det bokade antalet deltagare.

Före avresa betalas eventuella efteranmälda deltagare, programkostnader mm på plats, antingen med kort/swish eller via faktura. Faktura är endast möjlig för svenska gäster.

För eget läger betalas en hyra för lägerområdet per deltagare och dygn. Hyran är samma för ledare och scouter. För Kragenäs serviceläger betalas en avgift per deltagare för hela lägerperioden. Avgiften är samma för ledare och scouter.

Följande personer som deltar tillsammans med sin scoutkår betalar varken hyra för lägerplats eller avgift för serviceläger:

• Personer som fyller högst 6 år under året
  • Personer som omfattas av EU:s massflyktsdirektiv
  • Personer som ansökt om asyl men ännu inte fått beslut

Ansvar

Hyresgästen ansvarar för sina deltagare och den verksamhet som genomförs. Hyresgästen ansvarar också för att samtliga deltagare är försäkrade på lämpligt sätt, tex genom Scouternas medlemsförsäkring.

Hyresgästen ansvarar för att deltagarna följer de ordningsregler som gäller på Kragenäs.

Skador vållade av hyresgäst eller dess deltagare bekostas av hyresgäst.

Bokning och avbokning

För läger som arrangeras i kårens egen regi gäller följande brytpunkter:

• Definitiv bokning ska göras minst 60 dagar före ankomst dock senast 30 april för att garantera plats. Fram tills definitivbokningen är gjort kan bokningen avbokas utan kostnad förutom bokningsavgiften som inte återbetalas.
  • Om ni måste avboka er vistelse efter definitivanmälan gäller följande:
    • Mer än 14dagar före ankomst 50% av hyran
    • Mindre än 14dagar före ankomst 100% av hyran

För våra serviceläger gäller följande brytpunkter:

• Definitiv bokning ska göras senast 30 april. Fram till definitivbokningen är gjort kan bokningen avbokas utan kostnad förutom bokningsavgiften som inte återbetalas.
  • Om ni måste avboka er vistelse efter definitivanmälan gäller följande:
    • Mer än 30 dagar före ankomst 50% av deltagaravgiften
    • Mer än 21 dagar före ankomst 80% av deltagaravgiften
    • Mindre än 21 dagar före ankomst 100% av deltagaravgiften

Om Kragenäs tvingas ställa in er vistelse, eller ett serviceläger, betalar ni endast bokningsavgiften oavsett hur sent vi tvingas ställa in.

Efteranmälan

Efteranmälan / ändring av antalet deltagare kan göras både för egna läger och serviceläger i mån av plats. Efteranmälan görs under en viss period och innebär en avgift för den extra administrationen. Kragenäs kan inte garantera att det är möjligt att efteranmäla deltagare då området kan bli fullt.

• Eget läger 200 kr per ändring (kan innehålla flera nya personer)
  • Serviceläger 200 kr (100 kr kort vecka) per ny deltagare

Stora läger

För läger med mer än 700 deltagare gäller särskilda regler. Kontakta oss för mer information.