Upplev ett riktigt äventyr nästa sommar och träffa scouter från olika kårer och länder! Gör som många andra utmanare och roverscouter: åk med till Kragenäs som Kragenäsare!

Vem kan vara Kragenäsare:
– Du är 14-22 år (född 2002 – 2010 alltså)
– Du är scout
– Du kan ta vara på dig själv, t.ex. sköta din personliga hygien, gå och lägga dig i tid och äta det du behöver.
– Du kan ta till dig muntliga och skriftliga instruktioner.
– Du är beredd att träffa nya människor och jobba med både nya och gamla bekantskaper.
– Du har förstått att det handlar om ett ideellt uppdrag som kan innebära både kontakt med andra människor och fysisk ansträngning.

Vad gör en Kragenäsare?
Under din tid på området kommer du, tillsammans med andra Kragenäsare, hjälpa till med driften av anläggningen för Kragenäs gäster. Tillsammans genomför ni program för våra gäster, städar, sköter kiosken, lagar mat, håller lägerområdet rent och är Kragenäs ansikte utåt. Vi jobbar mycket, skrattar ännu mer och har väldigt roligt tillsammans!

Hur funkar det praktiskt?
Att vara Kragenäsare är ett ideellt uppdrag. Du får en liten fickpeng och vi betalar din resa till och från Göteborgsområdet. Däremot får du ingen lön eller något arvode och du är inte anställd.

På Kragenäs bor vi i tält* och några av oss lagar mat varje dag.
Vi äter tillsammans i Pannbergsstugan och där finns också duschar, toaletter och möjlighet att tvätta och torka kläder.

Du ansöker i början av året och får besked om vilka veckor du blivit antagen till under senare delen av våren. Knappen för att ansöka hittar du längst ned på den här sidan.
Alla Kragenäsare och en av deras målsmän ska vara med på en förträff i Göteborg i maj.
Alla Kragenäsare som har fyllt 15 år behöver visa upp ett registerutdrag och gå kursen Trygga Möten (https://www.scouterna.se/trygga-moten/
)

När det börjar bli dags att packa kan du titta i vårt förslag till utrustningslista.

Om du undrar något så går det alltid bra att skicka in en fråga!

INTRESSEANMÄLAN TILL SOMMAREN 2024

Ansökan görs via vårt medlemsregister Scoutnet senast 2 april. Är det första gången du loggar in se nedan:

Instruktion för inloggning i Scoutnet:
  1. Besök www.scoutnet.se
  2. Är det första gången du loggar in så tryck på ”Beställ lösenord”
  3. Fyll i ditt personnummer.
    OBS! Om du inte har någon registrerad primär e-postadress så måste du be din scoutkårs medlemsregistrerare att hjälpa dig med att lägga till det. Medlemsregistreraren kan även sätta ett nytt lösenord till dig.
  4. Om du har en primär e-postadress så får du ett lösenordsåterställningsmejl. Följ instruktionerna eller logga in med ditt nya lösenord.
  5. Vi problem med inloggning, kontakta: support@scouterna.se

*Vi jobbar för att få fler sängplatser inomhus redan till sommaren, men än så länge är de inte färdiga så vi kan inget lova.