Genom åren har det gjorts flera utredningar och planer för hur Kragenäs ska utvecklas i framtiden. Här finns de olika utredningarna att ladda ner för dig som är intresserad av att läsa mer.

Projekt Kragenäs

En projektgrupp utredde på uppdrag av  Stiftelsen och Distriktsstyrelsen hur Kragenäs kunde utvecklas med fokus på Göteborgsscouterna.

Genomfördes under 2013.

Presentation Projekt Kragenäs 2013

Kragenäs 2.0

Distriktsstyrelsen och Stiftelsen tog gemensamt fram en utvecklingsplan för Kragenäs med konkreta förslag på utveckling av både Pannbergsstugan och service till lägergäster. Kragenäs 2.0 antogs av distriktsstämman och pengar avsattes för att kunna bygga flera nya byggnader. Byggprojekten kunde inte genomföras på grund av strandskydd och högre kostnader än planerat.

Genomfördes 2014-2018.

Kragenäs 2.0

Kragenäs 2.0 Bilagor

Fördjupad genomgång av Projekt Kragenäs 2.0 – Etapp 1 Pannbersstugans om- och till-byggnad

Fördjupad genomgång av Projekt Kragenäs 2.0 – Etapp 2 Utvecklingen av frysplan

Översiktsplan Kragenäs

Göteborgsscouternas Stiftelse tog tillsammans med Distriktsstyrelsen fram en översiktsplan för Kragenäs med fokus på förutsättningarna för utveckling/nya byggnader givet de begränsningar som finns på området med strandskydd och naturreservat. I arbetet lades mycket kraft på att identifiera lämpliga funktioner på olika delar av området.

Genomfördes under 2020-2021.

Översiktsplan Kragenäs